عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز تاکید کرد؛
به گزارش پایگاه خبری پیشتازان البرز، رحیم بنامولایی در اجلاس سراسری مدیر موفق سال ۱۴۰۱ که با رویکرد مدیریت نوین در توسعه برند در مرکز همایشهای بینالمللی صداوسیما در تهران برگزار شد، اظهار کرد: در ساختار اقتصادی واژههایی مانند تکنولوژی، تولید و برند هر کدام تعاریف خاص خود را دارند و با علم به این تعاریف و البته تکیه بر دانش روز تمامی این بخشها در کشورمان فعالیت دارد که البته با تغییراتی مثبت و رو به رشد همراه بوده است.
وی با تاکید بر اهمیت توجه به ظرفیت نیرویهای تحصیل کرده در کشور گفت: برای استفاده از این پتانسیل باید در هر استان شهرکهای تحقیقاتی در کنار شهرکهای صنعتی ایجاد شود و بر اساس ظرفیتهای موجود در شهرهای مختلف برنامهای ۱۰ ساله برای صنایع تعریف شود.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز با اشاره به وجود بیش از ۹۰۰ شهرک صنعتی و استقرار حدود ۹۰ هزار واحد صنعتی در این بخشها افزود: بیش از ۸۶ هزار از این واحدهای تولیدی و صنعتی را بنگاههای کوچک و متوسط اقتصادی(SME) تشکیل میدهند که نیاز به حمایت دولت دارند، در غیر این صورت دچار ورشکستگی میشوند.
وی در ادامه با اشاره به مشکلات متعدد پیشروی فعالیت برندهای مختلف تولیدی و صنعتی کشور عنوان کرد: یکی از این موارد تاکید دولت بر تعیین قیمت تولیدکننده و مصرفکننده است که یک مانع جدی بر سر راه برندها در امر تولید است.
بنامولایی با این توضیح که تنها ۱۵ درصد اقتصاد کشور در دست بخش خصوصی است، اضافه کرد: از درآمد سالانه ۹۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلاری کشور در حوزه صادرات حدود ۱۰۰ میلیارد دلار از آن فعالان بخش خصوصی است، حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیارد دلار به مجموعههای خصولتی اختصاص دارد و باقی آن درآمدهای حاصل از فروش نفت و فرآورده های آن است.
وی با اشاره به اهمیت تغییر دیدگاه های مدیران برندهای دولتی و صنعتی بر اساس پیشرفت علم و تکنولوژی به منظور مقابله با عوامل بیرونی در دنیا افزود: افزایش شهرتسازی، بالابردن اعتماد عمومی و بهره وری سازمانی از جمله این موارد مهم و ضروری است، از دیگر مسائل مورد توجه این است که هر مدیر طی فرآیند یکساله تولید به ۷درصد سود حاصل از فروش دست باید.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز با اشاره به بیتوجهی به وضعیت شهرکهای صنعتی در کشور گفت: یکی از این موارد عدم اختصاص سهم ۲/۷ تولیدکنندگان در پرداخت عوارض ارزش افزوده به تامین زیرساختها از جمله نوسازی، بازسازی و جدولبندی خیابان ها در شهرکهای صنعتی است.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و لهستان عنوان کرد: دمنوشها و دیگر تولیدات گیاهی صادراتی ایران جایگاه خوبی در بازار لهستان دارد، با توجه به چنین ظرفیت های مناسبی باید برنامهریزی درستی به منظور توسعه صادرات توسط نهادهای موثر بخش خصوصی مانند اتاقهای بازرگانی و تشکلهای بخش خصوصی انجام شود.
وی در بخش دیگری با تاکید بر انجام فعالیتهای حمایتی از شرکتهای دانشبنیان به منظور حضور موثر در عرصههای رقابتی دنیا عنوان کرد: در این زمینه باید بر روی تولید بدون کارخانه متمرکز شویم، نیاز است که به نام شرکتهای دانشبنیان برندهای مختلف ثبت شود و ظرفیت خالی کارخانهها برای توسعه فعالیتهای تولیدی این مجموعهها مورد استفاده قرار گیرد.
بنامولایی ادامه داد: هنر مدیریت این است که با کمک دانش و سرمایه شرکتهای توانمند مانند دانشبنیان ها و استارتآپها تولید تقاضا محور صورت گیرد، اما متاسفانه درحال حاضر خیلی از مدیران ایرانی هنوز تولید سنتی دارند که موجب بروز مشکل در تامین مواد اولیه است.
وی در بخش دیگری توضیح داد: انتظار ما این است که دولت درک واقعی از مشکلات تولیدکنندگان و جستجوی راه حل رفع این موانع داشته باشد، نیاز است که به خواسته فعالان اقتصادی در مورد اصلاح قانون چک توجه جدی شود، متاسفانه در حال حاضر بانکها پاسخگوی چکهای برگشتی صادرکنندگان نیستند.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی البرز با تاکید بر وجود سرمایه کافی، دانش فنی و ماشینآلات در ایران به منظور تولید گفت: در این زمینه با کمبود بانک اطلاعاتی از سرانههای موجود برای تولیدات مختلف و نبود مدیریت استراتژیک و یا سازمانی به منظور هدایت سرمایه مواجه هستیم که انتظار میرود دولت به جای تصدیگری به این موارد بپردازد.
وی دربخش پایانی در بحث صادرات با اشاره به اهمیت بازارشناسی، بازاریابی و تقسیم بازار افزود: باید بازار هدف را در دیگر کشورها برای صادرات محصولات ایرانی به درستی شناسایی کنیم.
وی در بخش دیگری عنوان کرد: در کشورمان تولید بیش از ۶۰درصد محصولات آرایشی-بهداشتی و دارویی، ۹۰درصد قارچ ،۸۵ درصد ماکارونی و ۴۰درصد میوه و ترهبار صادراتی سهم البرز است و بدین منظور نمایشگاه دائمی برای نمایش بخشی از این توانمندیها در اتاق بازرگانی البرز دایر شد که تاکنون با بازدید سفرا و هیاتهای مختلف خارجی همراه بوده است.
بنامولایی در بخش دیگری با اشاره به اهمیت توجه به صنعت نساجی کشور گفت: یکی از این موارد جلوگیری از ورود پوشاک خارجی قاچاق است، زیرا در یک برهه زمانی این نوع واردات در کنار راهاندازی نمایندگی فروش پوشاک تحت لیسانس برندهای خارجی از جمله ترکیهای موجب تعطیلی بسیاری از کارخانهها و کارگاههای تولیدی پوشاک ایرانی شد.
مطالب مرتبط
اخبار اقتصادی
- صنعت، معدن و تجارت البرز در صدر ارزیابیهای عملکرد کشوری
- افتتاح نیروگاه خورشیدی شرکت توزیع نیروی برق استان البرز
- تصفیه ۶۸ درصد از فاضلاب کرج
- رفع تصرف۶۰ هکتار از اراضی کشاورزی حریم شهر چهارباغ
- ۲ هزار بار پایش و اصالت سنجی محصولات تولید داخل در البرز
- قدردانی وزارت نفت از مدیر عامل شرکت گاز استان البرز
- ممنوعیت فروش طلای دست دوم خارجی در البرز
- رونمایی از اولین کمپرسور پروسس GQa ساخت ایران در البرز
- تجهیز راههای البرز به سامانه های جدید پایش تصویری
- تابستان امسال کم تنش ترین فصل گرم سنوات اخیر در تامین آب بود
جديدترين خبرها
- ضرورت اعمال برنامههای اضطراری از سوی دولت برای مدیریت خاموشیهای احتمالی در صنایع
- اختصاص ۷۰ هزار میلیارد ریال برای آزاد راه شمالی
- ضرورت همکاری موسسه های رازی و پاستور
- سومین مهرواره بانور در البرز آغاز شد
- فرهنگ مصرف بهینه از اصلی ترین وظایف ماست
- برگزاری مسابقه کتابخوانی “شهرآرا” در منطقه۲ شهرداری فردیس
- سرپرست اداره کل دامپزشکی استان البرز منصوب شد
- استفاده از امکانات شهرداری برای حمایت از کاندیداها ممنوع است
- مقابله سریع با عوامل انشعاب های غیرمجاز گاز طبیعی در چهارباغ
- تفریغ بودجه ۱۴۰۲ شهرداری کرج تصویب شد
دیدگاه ها (0)