براساس تصمیم هیأت داوران؛
به گزارش پایگاه خبری پیشتازان البرز، بنابر اعلام و تصمیم داوران هفتمین جشنواره رسانه ای استان البرز، مفاد زیر به عنوان تعاریف عملیاتی شاخص های ارزیابی جشنواره ابوذر سال ۱۴۰۱ تعیین شدند.
برای اخبار مکتوب یاخبر نوشتاری معمولا هفت شاخص ارزش خبری، سندیت ، نگارش ، تنظیم ، جامعیت ، ویرایش و تأثیر گذاری تعیین شده است که به ترتیب هر یک ازاین شاخصها را تعریف می کنیم.
۱- ارزش خبری: همان معیارهای گزینش رویدادهاست .خبرهایی که دارای ارزش های خبری مانند در برگیری ، بزرگی ، مجاورت معنوی یا جغرافیایی ، شهرت ،عجیب یا استثنایی بودن ، برخورد و… باشند ، قابلیت انتشار و پخش دارند . در اینجا منظور از ارزش خبری استنباط این موضوع است که اصولاً رویدادی که از آن خبر می سازیم ارزش آن را دارد که در بخشهای مختلف خبر محلی رادیو و تلویزیون مطرح شود.
۲- سندیت : این شاخص ناظر به اعتبار منبع در کار خبر و خبر رسانی است و منظور این است که اطلاعات ارائه شده درباره موضوع از منابع خبری رسمی ، موثق و مرتبط نقل شده باشد.
۳- نگارش : این شاخص ناظر به جنبه های ادبی و دستوری خبر است . خبر باید با رعایت کامل اصول خبر نویسی و دستور زبان فارسی به دور از پیچیدگی ها ، تعارف ها ، تکلف ها و تعابیر نامأنوس نوشته شود . بطور کلی در شاخص نگارش به ساده نویسی ، روان نویسی و درست نویسی خبر به گونه ای که برای همگان قابل فهم باشد توجه میشود .
۴- تنظیم : این شاخص ساختار فنی و تکنیکی خبر را بررسی و اندازه گیری می کند و منظور آن است که خبر باید دارای ساختار مناسب و فراگیر باشد و بخشها و اجزا آن به ترتیب اهمیت و ارزش اطلاعاتی تنظیم شود. بطور کلی ساختار خبر باید از توالی منطقی برخوردار باشد و چینش اجزا آن از مبانی تخصصی و منطقی پیروی کند . به عبارت دیگر در شاخص تنظیم ، ساختار خبر از نظر عنوان ، لید ،متن و نتیجه گیری و سابقه آن ارزیابی می شود .
۵- جامعیت : این ویژگی در خبر تا آنجا مورد نظر است که پس از انتشار خبر یا گزارش در خصوص موضوعی خاص سئوالی درباره آنچه که مطرح شده است برای مخاطب باقی نماند ضمن اینکه اطلاعات غیر مرتبط و اضافه هم نداشته باشد . به عبارت دیگر شاخص جامعیت ، میزان پاسخگویی خبر را به شش عنصر خبری چه کسی ،کجا ، کی ، چه ،چرا و چگونه مورد سنجش قرارمی دهد .
۶- ویرایش : منظور از ویراستاری خبر اعمال نظر پس از نگارش درست آن و انتخاب واژگان مناسب به اقتضای موضوع خبر و با توجه به بار معنایی و تخصصی کلمات است بگونه ای که در خبر کلمات و جملات متناسب با موضوع و با رعایت اصل ایجاز و اختصار آورده شود .
۷- تأثیر گذاری : خبر باید به گونه ای تهیه و تنظیم و پخش شود که علاوه بر افزایش دانش و اطلاعات و تامین علایق خبری مخاطب در نگرش و بینش او نیز تغییراتی ایجاد کند. در واقع میزان تأثیر گذاری خبر به غنای اطلاعاتی وجهت گیری تبلیغاتی آن بستگی دارد .
تعاریف عملیاتی شاخص های داوری گزارش های ویدئویی جشنواره ابوذر سال جاری
۱- ارزش خبر: همان تعریف ذکر شده در بخش آثار مکتوب.
۲- گزارشگری: توانایی و تسلط گزارش گر در تعریف و بازگویی رویداد و توصیف ملموس واقعه معیار کار گزارشگر است. مصاحبه با افزاد ذی نفع، شاهد و کارشناس برای مستندسازی موضوع محتوای ویدئویی از نقاط قوت کار گزارشگر است.
۳- تصویربرداری:برای ارزیابی این شاخص کیفیت تصویر گزارش مورد ارزیابی قرار می گیرد. تصویربردار باید مبتنی بر اصول حرفه ای و در خدمت القای پیام و اثرگذاری بیشتر آن قرار گیرد. ضمن اینکه انتخاب سوژه زاویه ها و چرخش دوربین باید هنرمندانه و دقیق باشد.
۴- صدابرداری: خبر و گزارش های خبری ویدیویی برای انتقال مطلوب پیام، سندیت و تأثیرگذاری بیشتر نیازمند صدا برداری، صدای محیط و گاهی افکت گذاری است.
۵-تدوین: انتخاب و چینش منطقی و صحیح تصاویر مربوط به یک خبر به گونه ای که ضمن همخوانی با موضوع و متن خبر کاملا در خدمت القای پیام و انتقال اطلاعات مربوط به واقعه، رویداد یا پدیده مورد نظر باشند و متناسب با موضوعی و زمانی بین خبر و تصاویر رعایت گردد و از تکرار بی مورد تصاویر خودداری شود.
۶- پرداخت ویدئویی: خبر و گزارش در محتوای ویدویی قبل از از هر چیز متکی به بیان تصویری قوی و تأثیرگذار است این نوع پرداخت خود را در واژگان، صدا و تصویر نشان می دهد و از نوعی هماهنگی در اجزا برخوردار است.
۷- سندیت: همان تعریف در بخش آثار مکتوب.
۸-خلاقیت و نوآوری: عرصه کار در تولید محتوای ویدیویی بسیار گسترده است. خروج از قالب های متعارف تهیه محتوای خبر و گزارش و ورود سنجیده و غیرمتعارف اما هنرمندانه و اثرگذار شده، طرح موضوع از زوایای جدید و جذاب خلاقیت و نوآوری نامیده می شد. ابتکار در اطلاع رسانی و القای مطلب و گزارشگری هم در بکارگیری فنون و شیوه های نوین اطلاع رسانی و تولید و پخش خبر باید خود را نشان دهد.
۹-قدرت القاء: توانایی یک محتوا ویدیویی در انتقال پیام و القاء مفاهیم مورد نظر به مخاطب « قدرت القاء» نامیده می شود. در واقع اگر مخاطب همان معنی و مفهومی را که فرستنده خبر یا گزارش در ذهن دارد را دریافت کند و یا با کمترین تفاوت و بیشترین مشابهت معنی و پیام مستتر در گزارش به ذهن مخاطب منتقل شود آن محتوا و یا گزارش از قدرت القاء بیشتری برخوردار است.
۱۰- جامعیت: همان تعریف قبل در آثار مکتوب.
مطالب مرتبط
اخبار اقتصادی
-
میزان سرمایهگذاری خارجی مصوب در البرز به پنج میلیارد دلار رسیده است -
انعقاد تفاهم ویژه با بنیاد برکت سقف تسهیلات را ۶ برابر کرد -
برگزاری جلسه هماهنگی دورههای آموزشی پرسنل پیمانکاری با محوریت صلاحیت حرفهای در شرکت گاز البرز -
صادرات داروهای تولید البرز به ۴ قاره جهان -
رشد ۲۸ درصدی صدور مجوز بارگیری ناوگان خارجی در البرز -
تولید بدون کارخانه؛ مزیت نوظهور صادراتی برای توسعه صادراتی البرز است -
مرحله دوم کنترل و آزمون نازلهای CNG بهزودی آغاز میشود -
توسعه روابط اقتصادی با عمان و تقویت دیپلماسی تجاری فرصتی برای ارتقای صادرات استان است -
تثبیت ارز به رونق تولید کشور کمک می کند -
اجرای طرح نظارتی امین در بازارهای البرز
جديدترين خبرها
-
میزان سرمایهگذاری خارجی مصوب در البرز به پنج میلیارد دلار رسیده است -
رقابت ورزشی–اجتماعی با محوریت ترویج فرهنگ ایثار برگزار شد -
آغاز فعالیت جهادی پنج گروه دانشجویی در استان البرز -
جزییات پرونده باند تصاحب املاک متروکه در نظرآباد -
روند سرمایهگذاری و اشتغال گردشگری و صنایع دستی در البرز شتاب میگیرد -
آزادی ۷۵ زندانی استان البرز به مناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) -
تمامی محورهای مواصلاتی استان البرز باز و تردد جریان دارد -
انعقاد تفاهم ویژه با بنیاد برکت سقف تسهیلات را ۶ برابر کرد -
سرانه تختهای بیمارستانی البرز در سطح قابلقبولی است -
مسمومیت ۱۱ نفر با گاز مونواکسیدکربن در فردیس
کاریکاتور روز


دیدگاه ها (0)