به گزارش پایگاه خبری پیشتازان البرز، محمد اسدیان روز سه شنبه به خبرنگاران گفت: سال ۸۵ راه اندازی هر کیلومتر از قطار شهری حدود ۱۱۰ میلیارد تومان هزینه داشت ولی امروز این هزینه به یک هزارو۲۰۰ تا یک هزارو۵۰۰ میلیارد تومان رسیده است.
وی با اشاره به آخرین وضعیت خط ۲ قطار شهری کرج اظهار داشت: بنا شده ایستگاه f تا k ج (۴۵ متری گلشهر و چهارراه طالقانی)خط ۲ قطار شهری کر به طول حدود ۶.۵ کیلومتر در هفته دولت به صورت آزمایشی افتتاح شود.
این مسوول بیان داشت: تست سرد، تست گرم، راه اندازی آزمایشی و بهره برداری آزمایشی مراحلی است که قبل از بهره برداری قطعی از این ایستگاهها باید طی شود.
وی اضافه کرد: با راه اندازی آزمایشی که شهریور ماه انجام میشود، طبق پروتکلهای بین المللی سیر و حرکت قطار شهری، حدود سه ساعت در روز مسافر در ایستگاهها جابه جا خواهد شد.
اسدیان خاطر نشان کرد: در بهره برداری قطعی هم ایستگاهها حدود ۱۲ ساعت در روز پذیرای مسافران خواهند بود.
این عضو شورا از بازنگری در اساسنامه قطار شهری کرج با همکاری معاونت برنامه ریزی شهرداری خبر داد و گفت: این اتفاق جایگاه سازمان قطارشهری کرج را به جایگاه اصلی خود بازمیگرداند.
وی با اشاره به اینکه ورود به مرحله تست سرد قطار شهری با جدیت در حال پیگیری است، افزود: برای انجام تست گرم هم با سازمان قطار شهری تهران مذاکراتی در حال انجام است تا بخشی از تجهیزاتی پیشرفتهای که برای متروی تهران خریداری شده به کرج انتقال داده شود.
عضو شورای شهر کرج با بیان اینکه برای راه اندازی آزمایشی قطار به سیگنالینگ نیازی نیست، گفت: در راه اندازی قطعی به دلیل اینکه تعداد تردد مسافران زیاد میشود راه اندازی سیستم هوشمند سیگنالینگ برای افزایش امنیت مسافران و قطار ضروری خواهد بود.
اسدیان تاکید کرد: با مذاکره با شهرداری تهران بنا شده یک رام سه واگنه برای تست گرم و راه اندازی آزمایشی در اختیار کرج قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه هم استاندار البرز و هم مجموعه مدیریت شهری به صورت جدی پیگیر راه اندازی خط دو هستند، گفت: این حق شهروندان کرجی است که بعد از چند دهه انتظار بتوانند برای تردد از قطار شهری استفاده کنند.
رییس مرکز پژوهش و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج در پاسخ به اینکه چرا بهره برداری از قطار شهری کرج تا این اندازه با تاخیر مواجه شده است، گفت: این مشکل به یک خطای استراتژیک در بحث راه اندازی قطار شهری در سال ۸۵ و ابتدای آغاز این پروژه بازمی گردد.
وی اضافه کرد: تجربه شهرهای دیگر در راه اندازی خطوط مختلف قطار شهری نشان میدهد که بهترین روش راه اندازی سه ایستگاه سه ایستگاه است تا مردم بتوانند در بازه زمانی معقولی از شیرینی جابجایی با قطار شهری بهره مند شوند.
وی گفت: خطای فاحش در پروژه قطار شهری کرج این بود که از همان ابتدا ۱۲ کیلومتر از تونل این پروژه حفاری شد و این مساله هزینه زیادی برد.
این مسوول تاکید کرد: طبق مطالعات صورت گرفته، در هر ساعت از اوج ترافیک، قطار شهری باید ۳۳ هزار نفر را جابه جا کند ولی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری کرج اعلام کرده این خط در شلوغ ترین ساعات روز نهایتا ۲۳ هزار نفر را جابه جا خواهد کرد.
وی افزود: طبق استانداردهای جهانی اگر جابه جایی مسافر در ساعات اوج ترافیک کمتر از ۱۸ هزار نفر باشد، راه اندازی قطار شهری به صرفه نیست و اگر این جابه جایی کمتر از ۱۰ هزار نفر باشد هم باید به سمت راه اندازی BRT حرکت کرد.
اسدیان بیان داشت : اگر بخواهیم منطقی نگاه کنیم راه اندازی خط ۲ قطار شهری کرج از ابتدا علمی و منطقی نبود ولی با توجه به اینکه برای این پروژه اعتبار زیادی هزینه شده و شهروندان بیش از یک دهه است که در انتظار بهره برداری از آن هستند نمی توان از راه آمده بازگشت.
عضو شورای شهر کرج با بیان اینکه بعد از راه اندازی این ایستگاهها به سمت راه اندازی سایر ایستگاههای این خط پیش می رویم ، گفت: خاکبرداری ایستگاه شهید سلطانی از دی ماه سال گذشته آغاز شده است.
وی ادامه داد: اگر از سال ۸۵ تا کنون مبنا را بر راه اندازی سه ایستگاه سه ایستگاه قطار شهری قرار میدادیم، بخش عمده ای از این پروژه به تمام رسیده بود و این میزان اعتبار صرف حفر تونل نمیشد.
اسدیان تاکید کرد: بیشترین اعتبار قطار شهری به خرید و نصب تجهیزات مربوط است به طوری که طی بیش از ۱۵ سال گذشته به واسطه افزایش تورم ، بالا رفتن قیمت دلار و اعمال تحریم، به بیش از ۱۰ برابر رسیده این در صورتی است که هزینه حفر تونل تا این حد رشد نداشته است.
وی توضیح داد: مهندسی ارزش بر این تاکید دارد که انصراف از ادامه تکمیل این خط به صرفه نیست و باید با همت مسوولان استانی و حمایت دولت این پروژه به سرانجام برسد.
خط ۲ قطار شهری کرج به طول ۲۷ کیلومتر با ۲۷ ایستگاه بین کمالشهر در غرب کرج و شهرستان شهریار استان تهران طراحی شده که تاکنون حدود ۱۵ کیلومتر تونل آن حفاری شده است.
مطالب مرتبط
- بررسی دغدغه و راهکارهای توسعه حمل و نقل عمومی و پسماند شهرهای اقماری در ...
- لزوم مدیریت پروژه های نیمه تمام شهری از لحاظ ترافیکی در کرج
- آغاز ساخت سی و سومین ایستگاه آتش نشانی کلانشهر کرج
- پلمب ۱۴ مرکز غیرمجاز تفکیک زباله و جمع آوری ضایعات در کرج
- تولید ۳۰۰ هزار اصله نهال و یک میلیارد بوته گل و گیاه در کرج
اخبار اقتصادی
- صنعت، معدن و تجارت البرز در صدر ارزیابیهای عملکرد کشوری
- افتتاح نیروگاه خورشیدی شرکت توزیع نیروی برق استان البرز
- تصفیه ۶۸ درصد از فاضلاب کرج
- رفع تصرف۶۰ هکتار از اراضی کشاورزی حریم شهر چهارباغ
- ۲ هزار بار پایش و اصالت سنجی محصولات تولید داخل در البرز
- قدردانی وزارت نفت از مدیر عامل شرکت گاز استان البرز
- ممنوعیت فروش طلای دست دوم خارجی در البرز
- رونمایی از اولین کمپرسور پروسس GQa ساخت ایران در البرز
- تجهیز راههای البرز به سامانه های جدید پایش تصویری
- تابستان امسال کم تنش ترین فصل گرم سنوات اخیر در تامین آب بود
جديدترين خبرها
- ضرورت اعمال برنامههای اضطراری از سوی دولت برای مدیریت خاموشیهای احتمالی در صنایع
- اختصاص ۷۰ هزار میلیارد ریال برای آزاد راه شمالی
- ضرورت همکاری موسسه های رازی و پاستور
- سومین مهرواره بانور در البرز آغاز شد
- فرهنگ مصرف بهینه از اصلی ترین وظایف ماست
- برگزاری مسابقه کتابخوانی “شهرآرا” در منطقه۲ شهرداری فردیس
- سرپرست اداره کل دامپزشکی استان البرز منصوب شد
- استفاده از امکانات شهرداری برای حمایت از کاندیداها ممنوع است
- مقابله سریع با عوامل انشعاب های غیرمجاز گاز طبیعی در چهارباغ
- تفریغ بودجه ۱۴۰۲ شهرداری کرج تصویب شد
دیدگاه ها (0)